SEJARAH PERKEMBANGAN AKTA KAUNSELOR 1998 (AKTA 580)
LATAR BELAKANG
- Pada Oktober 1993, Jemaah Menteri telah meluluskan penubuhan Majlis Kaunseling Kebangsaan (MKK).
- Majlis Kaunseling Kebangsaan (MKK) telah dibentuk pada tahun 1994 dan mula melantik anggota Majlis pada tahun 1995.
- Majlis Kaunseling Kebangsaan (MKK) dipengerusikan oleh Y.B. Menteri Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat dan diuruskan secara pentadbiran.
- Urusetia kepada Majlis diletakkan di bawah Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat (KPNPM).
BIDANG TUGAS
MAJLIS KAUNSELING KEBANGSAAN
Majlis Kaunseling Kebangsaan telah dibentuk untuk menjalankan tugas-tugas
berikut:
- Mengawasi perkhidmatan dan amalan kaunseling.
- Menilai keperluan perkhidmatan kaunseling dari segi keperluan perkhidmatan, latihan, jumlah kaunselor, jenis dan peringkat kaunseling.
- Membuat definisi dan menentukan standard kelayakan serta peringkat-peringkat kaunseling yang ditentu dan diiktirafkan.
- Merancang dan mengawasi program latihan dalam bidang kaunseling supaya selaras dengan standard yang ditetapkan oleh Majlis.
- Memberi input kepada dasar dan keputusan Kerajaan supaya mempertingkatkan perkhidmatan kaunseling.
- Mengenalpasti dan menyediakan kod etika perkhidmatan kaunseling di Malaysia.
- Menyediakan senarai atau daftar kaunselor.
- Menulis laporan kepada Y.B. Menteri Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat Malaysia dari semasa ke semasa untuk beliau maklumkan kepada Jemaah Menteri untuk pengawasan dan nasihat dasar yang diperlukan.
Fokus Majlis Kaunseling
Kebangsaan ialah kepada 3 tugas utama:
- Menilai keperluan perkhidmatan,
- Menentukan definisi dan standard kelayakan serta peringkat-peringkat kaunseling yang ditetap dan diiktirafkan,
- Menyediakan kod etika perkhidmatan kaunseling.
Tindakan yang
diambil oleh Majlis Kaunseling Kebangsaan
- Menubuhkan Jawatankuasa Kerja bagi menyediakan Standard Kelayakan Kaunselor dan urusan pendaftaran.
- Menubuhkan Jawatankuasa Teknikal bagi menyediakan Kod Etika Kaunselor.
Laporan
Jawatankuasa Kerja dan Jawatankuasa Teknikal telah menyentuh 2 perkara berikut:
- Kesukaran menentukan standard kelayakan kerana banyak pihak dengan pelbagai kelayakn ingin mendaftar diri sebagai kaunselor.
- Penguatkuasaan pendaftaran dan kod etika kerana Majlis Kaunseling Kebangsaan hanya merupakan satu badan pentadbiran sahaja.
- Oleh itu, cadangan dikemukakan bagi menggunakan cara perundangan sebagai mekanisme mengawalselia perkhidmatan kaunseling di negara ini.
Majlis
Kaunseling Kebangsaan memutuskan supaya:
- Rang Undang-undang Kaunselor digubal.
- Ketua Setiausaha Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat (KPNPM) mengetuai Jawatankuasa Teknikal Penyediaan Rang Undang-undang Kaunselor
- Persatuan Kaunseling Malaysia mengurusetiakan Jawatankuasa Standard Kelayakan Kaunselor.
Jawatnkuasa
Teknikal mendraf Rang Undang-undang Kaunselor
Pengerusi
- Ketua Setiausaha Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat (KPNPM).
Timbalan Pengerusi
Timbalan Ketua
Setiausaha KPNPM
Ahli-ahli
Jabatan Peguam
Negara
Jabatan
Kebajikan Masyarakat
Jabatan
Perpaduan Negara
Lembaga Penduduk
dan Pembangunan Keluarga Negara
Jabatan
Perkhidmatan Awam
Jabatan Kemajuan
Islam Malaysia
Kementerian
Pendidikan
Kementerian
Kesihatan
Universiti
Malaya
Universiti
Kebangsaan Malaysia
Universiti Sains
Malaysia
Universiti Malaysia Sabah
Universiti Putra
Malaysia
Persatuan
Kaunseling Malaysia
Persatuan
Psikologi Malaysia
Persatuan
Psikiatrik Malaysia
Majlis Kebajikan
Masyarakat Kebangsaan Malaysia
Majlis
Perundingan Agama Buddha, Kristian, Hindu dan Sikh.
Keahlian
Jawatankuasa Teknikal Standard Kelayakan Kaunselor
- Jabatan Perkhidmatan Awam
- Kementerian Pendidikan
- Universiti Malaya
- Universiti Kebangsaan Malaysia
- Universiti Sains Malaysia
- Universiti Putra Malaysia
- Universiti Teknologi Malaysia
- Universiti Islam Antarabangsa
- Universiti Malaysia Sabah
- Persatuan Kaunseling Malaysia
- Persatuan Psikologi Malaysia.
15
APRIL 1996
- Draf rang undang-undang dibentang di Mesyuarat
Majlis Perundingan Pembangunan Masyarakat Negara (yang terdiri daripada
EXCO-EXCO Kebajikan semua negeri serta wakil YB Menteri-Menteri Pendidikan,
Kesihatan, Belia dan Sukan, Sumber Manusia dan Jabatan Perdana Menteri)
13 OGOS 1996
- Draf rang undang-undang dibentang di Mesyuarat
Majlis Kaunseling Kebangsaan
4 NOVEMBER 1996
- Satu sesi penerangan rang undang-undang Kaunselor
diberi kepada:
1. NGO
2. Badan
Swasta
3. Orang
perseorangan
4. Jabatan /
agensi kerajaan
FAKTOR-TAKTOR YANG MENYUMBANG KEPADA KEPERLUAN
PERKHIDMATAN KAUNSELING DI MALAYSIA
Boleh dikategorikan kepada lima faktor asas:
- Teknologi dan Perkembangan Industri
- Teknologi telah membawa perubahan kepada dunia pekerjaan
- Dunia pekerjaan telah berkembang begitu pesat hingga sekarang ini terdapat beribu-ribu jenia pekerjaan
- Kita lihat sahaja senarai yang terdapat dalam Dictionary of Occupational Titles untuk mengetahui sejauh mana pertumbuhan dan perkembangannya.
- Perindustrian dan kemajuan otomasi telah bertanggung jawab sebahagian besarnya kepada pertumbuhan pesat (proliferasi) pekerjaan
- Mungkin akan mengambil masa seumur hidup hari ini untuk membuat penyelidikan peribadi mengenai peluang pekerjaan
- Pertumbuhan pesat dan perubahan dalam sains tulin dan sains gunaan telah mengembangkan batasan baru (new frontier) peluang-peluang
- Perkembangan baru telah mewujudkan kategori baru pekerjaan yang kita tidak ketahui beberapa tahun dahulu
- Tanpa bantuan pembimbing/kaunselor terlatih, adalah sukar, if not impossible, untuk anak muda memadankan minat, bakat dan kebolehan mereka dengan peluang yang sentiasa berubah dan berkembang dalam dunia pekerjaan
- Demokrasi
- Hari ini, institusi pendidikan kita mempunyai pelajar dari berbagai latar belakang sosial dan ekonomi.
- Setiap sekolah adalah berhadapan dengan pelajar yang berbeza luas dari segi keupayaan mental, kematangan sosial dan corak minat.
- Pelaksanaan persamaan peluang pendidikan hanya boleh dicapai melalui pertambahan perhatian kepada perbezaan individu.
- Masalahnya bukan hanya setakat memberikan setiap individu cabaran pendidikan yang sesuai dengan kebolehan mental.
- Untuk menentukan persamaan peluang, institusi pendidikan perlu menerima tanggung jawab untuk menolong setiap individu merancang dan maju ke arah matlamat pendidikan dan vokasional yang realistic.
- Peluasan Program Pendidikan
- Pendidikan wajib
- Banyaknya kursus-kursus
- Pertumbuhan pesat aktiviti kokurrikular
- Pelajar memerlukan lebih banyak pertolongan dalam memilih mata pelajaran sekolah dan aktiviti bukan akademik.
- Dengan perubahan penekanan dalam pendidikan iaitu penekanan kepada pelajar menggantikan isi kandungan sebagai tumpuan proses pembelajaran, keperluan, minat dan masalah pelajar menjadi lebih penting. Falsafah pendidikan sekarang telah berubah menjadi falsafah membimbing .
- Pendidikan untuk ramai.
- Kesan perindustrian dan kemajuan ke atas Kehidupan Manusia
·
Perkembangan dalam bidang industri dan kesannya ke atas dunia pekerjaan
·
Urbanisasi: Perpindahan ke bandar-bandar dan kesannya kepada manusia
terutama kepada mereka yang tidak cukup persediaan
·
Perubahan sosial yang pesat dan kesannya kepada individu
·
Sistem ekonomi dan sosial yang kompetatif
·
Perkembangan media dan pengaruhnya kepada kehidupan dan tingkahlaku
manusia
·
Kepentingan yang diberikan kepada pendidikan dan perkembangan sistem
pendidikan
·
Pengangguran di kalangan mereka yang berpelajaran.
- Faktor Sosio-Ekonomi
·
Perkembangan Program Pengujian
dan Program Kaunseling Di Institusi
·
Pendidikan terutama selepas
perang dunia kedua
·
Ketegangan dunia telah juga
menyum-bang kepada keperluan kepada perkhidmatan kaunseling. Ketiadaan keselamatan, yang terhasil akibat
daripada pembangunan, perubahan dan kemerosotan kepercayaan kepada agama dan
masalah emosi di kalangan anak-anak muda
·
Hasil daripada kaedah
komunikasi dan pengangkutan yang lebih baik, pergerakan hidup telah menjadi
bertambah cepat ke peringkat dimana kesihatan mental yang baik menjadi matlamat
dan dicari-cari
- Kedudukan moral, kepercayaan dan sosial
·
Pertambahan penduduk yang
pesat, pergerakan daripada masyarakat pertanian kepada industri menye-babkan
tumpuan penduduk berpin-dah daripada luar bandar ke bandar.
·
Konsentrasi penduduk dibandar
membawa bersamanya masalah sosiologi.
·
Pertambahan yang membimbangkan
dalam masalah juvana, pertambahan ketegangan, prasangka, dan bersamanya
penurunan keberkesanan rumah sebagai penguatkuasa dan pembimbing perkembangan
moral merupakan perkara yang membim-bangkan di serluruh Negara.
·
Hari ini, disebabkan peratus
ibubapa bekerja adalah tinggi, pertolongan untuk menjawab soalan yang
mengelirukan ini tidak terdapat di rumah.
·
Keruntuhan keluarga sebagai
penguat-kuasa moral merupakan masalah yang menakutkan.
·
Kebiasaan beragama telah
berubah – anak-anak muda berfikir untuk diri mereka dan mempersoalkan dogma
agama – mereka telah menjadi keliru akan apa yang betul dan yang salah
ASAS PEMIKIRAN
KEPERLUAN AKTA KAUNSELOR 1998
- Kegawatan gejala sosial masa kini memerlukan pendekatan yang lebih berkesan
- Kaunseling yang merupakan proses sistematik untuk membantu manusia telah terbukti boleh meningkatkan kesihatan mental, psikologi dan tingkahlaku, dan dengan itu dapat menyumbang ke arah pembinaan masyarakat yang sihat mental, bermoral dan beretika.
TUJUAN AKTA KAUNSELOR 1998
- Memelihara profesionalisme kaunselor
Sebagai satu profession, kaunseling adalah berbeza dengan ‘social
helping’. Disiplin kaunseling mempunyai teknik-teknik tersendiri berbanding
‘social helping’ yang hanya memerlukan keupayaan berkomunikasi dengan baik dan
penuh simpati.
- Memberi perlindungan kepada klien.
Terdapat kes-kes penipuan, penyelewengan dan amalan kurang sihat
oleh mereka yang menggelarkan diri sebagai Kaunselor.
- Membolehkan usaha untuk mengawalselia kelayakan-kelayakan.
Menentukan seseorang itu layak diiktiraf sebagai Kaunselor.
- Mengekalkan dan mempastikan standard perlakuan profesional yang tinggi.
Mengawalselia individu berbanding dengan proses.
KUMPULAN SASAR
- Individu yang menjalankan amalan sebagai kaunselor
- Pertubuhan perbadanan yang menjalankan amalan sebagai kaunselor
AKTA KAUNSELOR 1998 DIWARTAKAN 19 MAC 1998
-
AKTA 580 ini bertujuan
mengadakan peruntukan bagi pendaftaran dan amalan kaunselor dan perkara-perkara
yang berkaitan dengannya.
SUSUNAN BAHAGIAN
-
BAHAGIAN I Permulaan
-
BAHAGIAN II Majlis Penasihat Kaunselor Malaysia
-
BAHAGIAN III Lembaga Kaunselor
-
BAHAGIAN IV Pendaftaran Kaunselor dan perakuan
amalan pertubuhan
-
BAHAGIAN V Pertubuhan Perbadanan menjalankan
amalan sebagai kaunselor
-
BAHAGIAN VI Prosiding Tatatertib
-
BAHAGIAN VII Kesalahan dan Penalti
-
BAHAGIAN VIII Pelbagai
BAHAGIAN I (PERMULAAN)
Bahagian I mengandungi peruntukan permulaan seperti tajuk ringkas,
permulaan kuatkuasa dan pemakaian Akta yang dicadangkan (Fasal 1) dan takrif perkataan dan ungkapan tertentu yang digunakan
dalam Rang Undang-undang ini (Fasal 2).
Subsekyen 1(2) Pemakaian
·
Akta ini tidak terpakai bagi:
Mana-mana profesional kesihatan; atau mana-mana syarikat, pertubuhan
atau pihak berkuasa tempatan yang memberi perkhidmatan jagaan kesihatan seperti
hospital, rumah rawatan, hospis, bank darah, hospital psikiatri, pusat jagaan
ambulatory, rumah bersalin, pusat kesihatan mental masyarakat, rumah rawatan
psikiatri, klinik perubatan atau pergigian, atau apa-apa kemudahan jagaan
kesihatan yang lain.
Seksyen 2 (Tafsiran)
- Tafsiran bagi beberapa ungkapan utama ialah:
KAUNSELOR
Seseorang yang mengadakan perkhidmatan kaunseling bagi
sudut fee yang ditetapkan atau apa-apa balasan lain.
KAUNSELING
Suatu proses sistematik untuk membantu perhubungan
berdasarkan prinsip-prinsip psikologi yang dilaksanakan oleh kaunselor
berdaftar mengikut kod etika kaunseling untuk mencapai suatu perubahan,
kemajuan dan penyesuaian yang holistic, baik dan sukarela pada diri klien
supaya perubahan, kemajuan dan penyesuaian itu akan berterusan sepanjang hayat
klien.
KAUNSELOR BERDAFTAR
Seseorang yang didaftarkan di bawah Seksyen 26 dan 27
DAFTAR
Daftar Kaunselor yang disimpan dan disenggara di bawah
seksyen 19
PERAKUAN PENDAFTARAN
Perakuan yang dikeluarkan di bawah subseksyen 26(2) dan
termasuklah suatu pendua bagi perakuan pendaftaran yang dikeluarkan di bawah
subseksyen 32(2)
PERAKUAN PENDAFTARAN SEMENTARA
Perakuan yang dikeluarkan di bawah subseksyen 27(4) dan
termasuklah suatu pendua bagi perakuan pendaftaran sementara yang dikeluarkan
di bawah subseksyen 32(2)
PERAKUAN AMALAN
Perakuan amalan yang dikeluarkan di bawah subseksyen
27(4) atau 28(3), mengikut mana-mana yang berkenaan
BAHAGIAN II (MAJLIS PENASIHAT KAUNSELOR MALAYSIA)
Bahagian II mengandungi peruntukan-peruntukan berhubung dengan
Majlis Penasihat Kaunselor Malaysia dari segi peruntukan bagi penubuhan Majlis
Penasihat Kaunselor Malaysia dan keanggotaannya, fungsi-fungsi Majlis, tempoh
jawatan anggota Majlis, pembatalan pelantikan, keterhentian keanggotaan,
perletakan jawatan anggota Majlis dan mesyuarat Majlis.
Seksyen 4 (Fungsi Majlis)
-
Fungsi Majlis adalah:
Untuk menasihati YB Menteri mengenai perkara-perkara yang berkaitan
dengan Akta ini serta yang dirujukkan oleh Lembaga Kaunselor.
Seksyen 5 (Keanggotaan Majlis)
-
PENGERUSI
Ketua Setiausaha Kementerian yang dipertanggungjawabkan dengan
tanggungjawab bagi kebajikan masyarakat.
-
TIMBALAN PENGERUSI
Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian yang dipertanggungkan dengan
tanggungjawab bagi kebajikan masyarakat.
-
AHLI-AHLI
Presiden Lembaga Kaunselor atau wakilnya.
Tidak lebih daripada dua puluh lima (25) orang anggota lain yang dilantik oleh
Menteri daripada kategori berikut:
·
Sektor awam; Pertubuhan
profesional yang ada hubungan dengan profesion pengkaunselan dan diluluskan
oleh Menteri; Wakil institusi pendidikan tinggi; Pertubuhan bukan Kerajaan yang
memberikan perkhidmatan pengkaunselan; dan individu yang disebabkan oleh
pengetahuan dan pengalaman mereka, pada pendapat Menteri akan dapat membantu
Majlis.
-
SETIAUSAHA
Pendaftar
Perkara-perkara berkaitan keanggotaan Majlis Penasihat Kaunselor Malaysia
·
Warganegara Malaysia (Subseksyen 5(2) )
·
Tempoh jawatan tidak melebihi 2
tahun dan layak dilantik semula (Fasal 6)
·
Syarat pembatalan perlantikan
(Fasal 7)
a)
jika kelakuannya memburukkan
Majlis
b)
jika telah dibukti terhadapnya,
atau dia disabitkan atas, sesuatu pertuduhan berkenaan dengan:
i) sesuatu kesalahan yang melibatkan fraud,
kecurangan atau keburukan akhlak;
ii) sesuatu kesalahan di
bawah mana-mana undang-undang yang berhubungan dengan rasuah;
iii) suatu kesalahan di bawah Akta ini; atau
iv) apa-apa kesalahan
lain yang boleh dihukum dengan pemenjaraan selama lebih daripada dua tahun sama
ada pemenjaraan sahaja atau sebagai tambahan kepada denda atau sebagai gentian
denda.
c)
jika menjadi bankrap; atau
d)
jika didapati tak sempurna akal
atau selainnya tak berupaya menjalankan kewajipannya.
·
Keanggotaan terhenti sekiranya:
(Fasal B)
a.
tidak menghadiri mesyuarat
Majlis 3 kali berturut-turut tanpa kebenaran pengerusi Majlis.
b.
perlantikan dibatalkan
c.
mati; atau
d.
meletakkan jawatan.
·
Boleh meletakkan jawatan
bila-bila masa dengan memberi notis satu bulan secara bertulis kepada Menteri
(Fasal 9)
Mesyuarat Majlis: (Subseksyen 10(1) dan 10(2) )
·
Sekurang-kurangnya dua kali
setahun
·
Lima belas orang
membentuk kuorum mesyuarat
BAHAGIAN III (LEMBAGA
KAUNSELOR)
Bahagian III mengandungi peruntukan yang berhubungan dengan Lembaga
Kaunselor dari segi peruntukan bagi penubuhan Lembaga, fungsi-fungsinya,
keanggotaan Lembaga, kewajipan Lembaga memberikan piñata, laporan, akaun dan
maklumat kepada Menteri dan pihak berkuasa awam lain sebagaimana yang diarahkan
oleh Menteri, peruntukan yang memberi Lembaga kuasa untuk melantik seorang
peguambela dan peguamcara bagi pihaknya untuk memulakan dan menjalankan
prosiding sivil.
Seksyen 12 (Fungsi Lembaga Kaunselor)
a.
Menyelia pemberian perkhidmatan
kaunseling
b.
Menilai keperluan bagi
perkhidmatan kaunseling di Malaysia
c.
Mengawalselia latihan kaunselor
dan menentukan jenis dan tahap kaunseling yang akan diadakan di Malaysia
d.
Menentukan kelayakan yang
melayakkan seseorang untuk didaftarkan di bawah Akta ini;
e.
Menentukan standard program
latihan kaunseling
f.
Membuat syor kepada Kerajaan
berhubung dengan standard perkhidmatan kaunseling
g.
Mendaftarkan kaunselor yang
berkelayakan
h.
Mengawalselia fee yang boleh
dikenakan oleh kaunselor berdaftar begi perkhidmatan kaunselingnya
i.
Melantik anggota-anggota
Lembaga untuk menganggotai mana-mana lembaga, jawatankuasa atau badan yang
ditubuhkan bagi apa-apa maksud yang menyentuh profesion kaunseling
j.
Mengawalselia tatakelakuan
profesion kaunseling, termasuk menetapkan kod etika bagi profesion kaunseling;
dan
k.
Melakukan apa-apa perkara lain
yang difikirkan perlu untuk membolehkannya menjalankan fungsinya dengan
berkesan.
Subseksyen 13(1) Keahlian Lembaga Kaunselor
a.
Seorang Presiden, yang dilantik
daripada kalangan kaunselor berdaftar;
b.
Seorang wakil Jabatan Kebajikan
Masyarakat;
c.
Seorang wakil Kementerian
Pendidikan;
d.
Seorang wakil Kementerian
Kesihatan;
e.
Seorang wakil Jabatan Kemajuan
Islam;
f.
Seorang wakil Jabatan
Perkhidmatan Awam;
g.
Seorang wakil Kementerian Dalam
Negeri;
h.
Tiga orang wakil institusi
pendidikan tinggi; dan enam orang kaunselor berdaftar.
i.
Pendaftar sebagai Setiausaha
Subseksyen 13(2) Lembaga Kaunselor yang pertama
·
Lembaga yang pertama hendaklah
dilantik oleh Menteri bagi tempoh tidak melebihi dua tahun
·
Keanggotaan:
- Ketua Setiausaha Kementerian
yang bertanggungjawab bagi kebajikan masyarakat sebagai Pengerusi;
- Sembilan orang wakil
pertubuhan profesional yang ada hubungan dengan profesion pengkaunselan; dan
- Seorang wakil institusi pendidikan tinggi.
BAHAGIAN IV (PENDAFTARAN KAUNSELOR
DAN PERAKUAN AMALAN)
Bahagian IV mengandungi peruntukan yang berhubung dengan pendaftaran
kaunselor termasuk mengenai pelantikan seorang Pendaftar dan kewajipannya,
pengawalseliaan dan penyeggaraan Daftar Kaunselor, kuasa untuk mengeluarkan
nama dari Daftar bagi kes-kes tertentu, larangan menjalankan amalan sebagai
Kaunselor, peruntukan bagi perakuan amalan, syarat pendaftaran, kelayakan,
permohonan dan proses pendaftaran, pendaftaran sementara serta peruntukan bagi
mempamerkan perakuan pendaftaran dan perakuan amalannya.
Seksyen 18 (Pelantikan dan Kewajipan Pendaftar)
a.
Menandatangani semua perakuan
pendaftaran;
b.
Merekodkan semua catatan yang
dikehendaki dalam Daftar Kaunselor
c.
Mengeluarkan dari Daftar
Kaunselor nama dan butir lain mengenai Kaunselor berdaftar yang namanya telah
diarah supaya dikeluarkan
d.
Menjalankan kewajipan lain yang
dikehendaki oleh Akta ini atau peraturan-peraturan yang dibuat di bawah Akta
ini.
Seksyen 20 (Sebab-sebab Dikeluar dari Daftar Kaunselor)
·
Orang yang sudah mati atau menjadi
tidak berupaya untuk melaksanakan tugas pengkaunselan disebabkan kelemahan
fizikal atau mental.
·
Orang yang tidak membaharui
perakuan pendafataran sementaranya atau perakuan amalannya dalam masa empat
tahun dari tarikh tamat tempoh. Tetapi orang berkenaan boleh memohon di bawah Fasal 21 supaya namanya dimasukkan
semula ke dalam Daftar Kaunselor.
Seksyen 22 dan 23 (Larangan Menjalankan Amalan sebagai Kaunselor)
·
Fasal 22 dan 23 bertujuan melarang
mana-mana orang yang tidak berdaftar di bawah Akta ini dan memegang perakuan
amalan yang sah daripada menjalankan amalan sebagai kaunselor, menggunakan
gelaran atau mempamerkan sebarang tanda yang menggambarkan seseorang itu
sebagai kaunselor yang berdaftar.
·
Penalti bagi melanggar
subseksyen 22(1) ialah denda tidak melebihi RM30,000 atau dipenjarakan selama
tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.
Seksyen 24 (Pendaftaran Kaunselor)
·
Syarat – syarat pendaftaran
- seorang warganegara atau pemastautin tetap
- berumur tidak kurang daripada 21 tahun
- layak dan sesuai
- mempunyai kelayan seperti di jadual kedua
- kelayakan minima ialah diploma
lepasan ijazah psikologi (kaunseling) dari
UKM
Seksyen 27 (Pendaftaran Sementara)
·
Kaunselor yang bukan
warganegara Malaysia atau
bukan pemastatutin tetap Malaysia
dibenarkan didaftarkan sementara.
·
Mereka akan diberi perakuan
pendaftaran sementara yang sah hanya selama satu tahun. Walau bagaimanapun,
perakuan itu boleh dibaharui.
Seksyen 28 (Perakuan Amalan Dwitahunan)
·
Kaunselor yang berdaftar dan
akan menjalankan amalan sebagai kaunselor dikehendaki membuat permohonan dalam
tempoh satu bulan dari tarikh perakuan pendaftaran dikeluarkan bagi mendapatkan
perakuan amalan dwitahunan. Perakuan ini boleh dibaharui.
·
Mereka yang telah mengemukakan
permohonan dibenarkan menjalankan amalan sebagai Kaunselor mulai tarikh
permohonan diterima oleh Lembaga Kaunselor.
Seksyen 29 (Pameran Perakuan-perakuan Pendaftaran dan Amalan)
·
Setiap kaunselor yang berdaftar
dikehendaki mempamerkan perakuan pendaftarannya dan perakuan amalannya di
premis di mana ia menjalankan amalan.
·
Alamat premis hendaklah
dinyatakan dalam perakuan amalan. Jika kaunselor berdaftar menukar tempat
amalannya atau menjalankan amalan di sesuatu tempat tambahan, dia hendaklah
memberitahu Pendaftar dan alamat tempat baru atau tempat tambahan itu akan
diendorskan pada perakuan amalan. Ini diperuntukkan dalam Fasal 30.
BAHAGIAN V (PERTUBUHAN
PERBADANAN MENJALANKAN AMALAN SEBAGAI KAUNSELOR)
Bahagian V mengandungi peruntukan berkenaan dengan pertubuhan yang
menjalankan amalan sebagai kaunselor.
Di bawah Seksyen 33, suatu pertubuhan perbadanan hanya boleh
menjalankan amalan sebagai kaunselor jika semua anggota lembaga pengarahnya
ialah kaunselor berdaftar atau jika sebilangan besar mereka ialah kaunselor
berdaftar dan anggota yang baki ialah orang yang berada dalam profesion yang
ada hubungan dengan profesion pengkaunselan.
Di bawah Seksyen 35, apa-apa perubahan dalam keanggotaan ini
hendaklah diberitahu kepada Lembaga.
BAHAGIAN VI (PROSIDING
TATATERTIB)
Bahagian VI mengandungi peruntukan berhubungan dengan prosiding
tatatertib termasuk penubuhan Jawatankuasa Penyiasatan dan Tatatertib,
kewajipan-kewajipan serta bidang kuasa kedua-dua Jawatankuasa, kesalahan dan
hukuman-hukuman tatatertib serta peruntukan bagi mengemukakan rayuan.
SENARAI KELAYAKAN YANG
BOLEH DIDAFTARKAN
Negara
|
Nama Institusi
|
Kelayakan
|
Malaysia
|
Universiti Malaya
|
Sarjana Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling)
|
Universiti Kebangsaan Malaysia
|
Diploma Psikologi (Kaunseling)
Sarjana Sastera (Psikologi Kaunseling)
Sarjana Pendidikan (Bimbingan dan Rundingcara)
|
|
Universiti Putra Malaysia
|
Bacelor Pendidikan (Bimbingan & Kaunseling)
Master Sains (Bimbingan & Kaunseling
|
|
Universiti Teknologi Malaysia
|
Sarjana Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling)
|
|
Universiti Islam Antarabangsa
|
Sarjana Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling)
|
|
Universiti Sains Malaysia
|
Sarjana Muda Pendidikan dengan Kepujian (Bimbingan &
Kaunseling)
Sarjana Pendidikan (Bimbingan & Kaunseling)
Doktor Falsafah (Pendidikan)
|
PEWARTAAN AKTA KAUNSELOR
PADA 19 MAC 1998
Hujjah kita nampaknya begitu meyakinkan sehingga kerajaan telah
meluluskan satu akta yang dinamakan Akta Kaunselor 1998 yang menetapkan bahawa
hanya mereka yang didaftarkan oleh Lembaga Kaunselor sahaja yang dibenarkan
memberikan perkhidmatan yang kita berikan iaitu perkhidmatan kaunseling.
KANDUNGAN AKTA KAUNSELOR
1998
Dengan pewartaan Akta Kaunselor pada 19 Mac 1998, Malaysia adalah satu-satunya negara
di dunia ini yang telah memberi pengiktirafan professionalisme kepada
kaunselor.
Seksyen 22 dalam Bahagian IV Akta Kaunselor 1998 menyatakan:
(1)
Tiada seorang pun boleh –
(a)
mengamalkan atau menjalankan
atau mengendalikan, atau megemukakan dirinya sebagai mengamalkan atau
menjalankan atau mengendalikan, amalan sebagai kaunselor atau bekerja sebagai
kaunselor;
(b)
menggunakan gelaran “kaunselor
berdaftar” atau apa-apa gelaran dalam apa-apa bahasa yang mungkin
semunasabahnya ditafsirkan sebagai menunjukkan bahawa dia seorang kaunselor
berdaftar; atau
(c)
menggunakan atau mempamerkan
apa-apa tanda, papan, kad atau reka bentuk lain yang menggambarkan atau
menunjukkan bahawa dia seorang kaunselor berdaftar, melainkan jika dia
didaftarkan di bawah Akta ini.
(2)
Mana-mana orang yang melanggar
subseksyen (1) adalah mdisabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga puluh ribu
ringgit atau dipenjarakan, selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau
kedua-duanya. (muka surat
16-17).
Seksyen 24, juga dalam Bahagian IV Akta Kaunselor 1998 selanjutnya
menyatakan (Percetakan Nasional Malaysia, 1998):
(1)
Tiada seorang pun boleh
menjalankan amalan sebagai kaunselor melainkan jika dia memegang suatu perakuan
amalan yang sah dikeluarkan dibawah Akta ini.
(2)
Mana-mana orang yang melanggar
subseksyen (1) boleh dikenakan prosiding tatatertib di bawah Bahagian VI dan
tidajk berhak untuk mendapatkan dalam mana-mana mahkamah apa-apa fee, caj atau
saran bagi perkhidmatan kaunselingnya.
Seterusnya Seksyen 24(1) dalam Bahagian IV Akta Kaunselor
menyatakan:
·
Seseorang hendaklah didaftarkan
sebagai kaunselor jika dia memuaskan hati Lembaga bahawa dia seorang
warganegara Malaysia atau seorang pemastautin tetap Malaysia, berumur tidak
kurang daripada dua puluh satu tahun, adalah orang yang layak dan sesuai
didaftarkan sebagai kaunselor dan memegang mana-mana kelayakan yang dinyatakan
dalam Jadual Kedua (muka surat 17).
PENERIMAAN KAUNSELING
SEBAGAI SATU PROFESION DARI SEGI PERUNDANGAN
·
Dengan pewartaan Akta Kaunselor
pada 19 Mac 1998, dari segi perundangan kaunseling telah diterima sebagai satu
profesion. Kita kaunselor perlu menyedari hakikat ini dan bertindak secara
profesional dalam tugas dan tanggungjawab kita supaya klien kita dan orang awam
juga menerima hakikat ini.
MEMBUKTIKAN DAKWAAN
·
Sebagai profesional kita perlu
membuktikan dakwaan kita, jika tidak, kita tidak berbeza dengan penjual ubat
ditepi jalan yang menjual ubat kepada orang yang terdesak dan mudah ditipu
kerana tidak mempunyai cukup pendidikan untuk memahami keadaan penyakit mereka
dan kelucuan dakwaan yang mereka dengar.
·
Sebagai profesional yang
bertanggungjawab, dakwaan dan tuntutan kita bahawa kaunselor mempunyai
kemahiran dalam mengurangkan kesengsaraan, tekanan dan kekusutan mestilah
diasaskan kepada bukti-bukti saintifik akan keberkesanan dalam menjalankan
strategi intervensi untuk menghasilkan keputusan yang baik kepada klien.
KEPERLUAN MENJALANKAN
PENYELIDIKAN
- Salah satu tanggungjawab kita sebagai profesional adalah untuk menjalankan penyelidikan bagi membuktikan keberkesanan perkhidmatan yang kita berikan
- Setakat ini kita bergantung kepada penyelidikan di negara barat untuk mempertahankan hujjah kita mengenai keberkesanan perkhidmatan yang kita berikan.
KEPERLUAN MEMENANGI
KEPERCAYAAN DAN EKSPEKTASI ORANG RAMAI
- Kepercayaan orang ramai tidak dimenangi dengan mudah. Ia bertimbun tambah dengan perlahan-lahan dari pengalaman yang dikongsi bersama oleh orang, tetapi ia boleh dirosakkan dengan mudah.
- Kepercayaan orang ramai adalah sebahagiannya berasaskan kepada tiga ekspektasi dari setiap orang daripada ahlinya.
- Tiga ekspektasi itu ialah: kecekapan (competence), peraturan (regulation, dan perkhidmatan untuk orang ramai (public service).
EKSPEKTASI KECEKAPAN
- Profesional adalah diiktiraf, dicari dan diberikan penghormatan pada asasnya sebab mereka dipercayai mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang khusus, berguna, dan terkini yang tidak boleh diperoleh daripada ahli masyarakat yang lain.
- Apabila orang yang tidak kompeten atau tidak berkelayakan dibenarkan memasuki, kekal dalam, atau meluluskan diri mereka sebagai ahli sesuatu profesion, kepercayaan awam pada kecekapan profesion itu akan pupus (hilang).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar